Elisabeth Melander.se

Härlig kreativ klok …
”Att spela grammofon, dansa, sjunga och snurra runt, det är kul”, skrev Elisabeth Melanders mamma i familjealbumet. Och bilden av treåringen som agerar vant vid radio-grammofonen framstår verkligen som sinnebilden av hur hennes liv som artist skulle komma att bli.

Elisabeth Melander är född och uppvuxen i Boden i Norrbotten, där hemmet var uppfyllt av musik och dans.

”Morfar hade en fantastisk sångröst och spelade munspel med sväng. Farfar sjöng och spelade gitarr. Och jazzen fick jag intravenöst genom mammas alla skivor, de gick runt på radiogrammofonen för jämnan, skrattar Elisabeth”.

Lilla Elisabeth

Musikaliska traditioner har alltid varit viktiga hos familjen Melander och med sin mamma i spetsen bar det tidiga luciamorgnar iväg för lusse-firande hos vänner och grannar redan från två års ålder.

Elisabeth spelade mycket teater på lågstadiet, sjöng, spelade blockflöjt, fiol och gitarr i kommunala musikskolan och var med stråkorkester, gick i dansskola och uppträdde lite varstans.

Efter vinsten i den riksomfattande talangtävlingen ”Stjärna-73” på Gröna Lund i Stockholm fick hon ett prestigefyllt skivkontrakt - priset var fem LP-skivor och tio singlar på det globala skivbolaget EMI.

Men Elisabeth tackade för sig efter en singel och en LP-skiva.
”Låtmaterialet och texterna var alldeles för dåliga - jag ville mycket mer med min musik och kände att jag behövde ge mig tid att finna min egen väg”.
”Även om jag är en mycket öppen person, är det svårt att ändra på mig om det strider mot min inre övertygelse”.

Elisabeth är obotligt nyfiken och strävar kontinuerligt efter egen utveckling.
”Jag tror att det är därför som jag provat på många olika genrer, sångsätt och instrument”.

Det blev tre års klassiska musikstudier på Framnäs folkhögskola i Piteå, med ett års uppehåll i Stockholm med sånggruppen Family Four Singers. Hon fortsatte sedan fyra år på Musikhögskolan i Göteborg där hon tog sin pedagogiska examen inom klassisk sång och ensemble. Därefter fortsatte Elisabeth på den individuella musikerutbildningen med improvisatorisk inriktning, konstmusik, jazz, komposition och rytmik.

Inspiratörer
Det starka intresse Elisabeth har för såväl text som musik har hon fått genom sin familj och de stora musikerna och sångarna hon mötte vid grammofonen.

I Orkesterjournalen från 1988 säger hon:
”Textintresset kommer både från mamma och morfar. Han var en mästare på att förmedla sina skillingstryck och visor så att de blev levande. Mamma å andra sidan inspirerade mig till att ta reda på vad texterna handlade om, att skriva dikter och små verser”.
Om Ella Fitzgerald, Sara Vaughan, Carmen Mc Rae, Monica Zetterlund, Astrud Gilberto, Barbra Streisand tidigt var de kvinnliga förebilderna så var bl.a Nat King Cole, Frank Sinatra och Chet Baker hennes manliga.
”Ganska snart fastande jag även i 60- och 70-talsmusiken, säger Elisabeth. Där öppnades en helt ny värld och många fler genrer med ex på artister som; Aretha Franklin, Ray Charles, Stevie Wonder, Paul Simon, Joni Mitchell, Quincy Jones, Chicago, Blood Sweat & Tears. Chick Corea, Herbie Hancock, Gary Burton, Keith Jarrett, Weather Report, Led Zeppelin, Deep Purple, Queen, Frank Zappa och så småningom även Al Jarreau och Chaka Khan m.fl.

Konstnärligt

Under 80- och 90-talet spelade Elisabeth in flera skivor och medverkade i många TV- och radioprogram både i Sverige och utomlands.
”Det var fantastiskt roligt och lärorikt att få samarbeta med många av våra främsta jazzmusiker”. ”Jag var medlem i ett flertal grupper och ensembler samt i Mikael Råbergs storband under en sexårsperiod, där fantastiska musiker ur Sveriges jazzelit spelade”.
En annan spännande verksamhet under flera år var produktioner av musikteater för och med barn. ”Vi skrev texter, musik och manus, själv svarade jag för scenografi, kostym och regi”.

Elisabeth var också anställd vid Dramatiska teatern i Stockholm under Ingmar Bergmans regi. I hans uppsättning av Shakespeares ”Kung Lear” agerade hon både som sångerska som skådespelare. Uppsättningen turnerade sedan under ett halvt år och spelade på Europas många nationalscener.

Här är ett axplock på Elisabeths breda verksamhet under de senaste decennierna:
  • Bildade två grupper med samarbete över Öresund, en elektrifierad kammarjazzkvintett och en soul- och funkinspirerad grupp.
  • Medverkade på en stor nationell musikfestival i Kina och föreläste på universitetet Yunnan Art Institute i Kunming.
  • Bildade en vokal gospelsextett.
  • Genomförde två större turnéer med storbandskonserter - ”A tribute to Ella Fitzgerald” och ”Count Basie 100 år”.
  • Jazzinspelning och CD utgivning i ett spännande samarbete mellan studenter och lärare på Musikhögskolan.
  • Turnéer i Sverige.
  • Jazzkonserter, kulturfestival och TV i Kina.
  • Startade kulturklubb för olika musikgenrer, från opera, via jazz till folkmusik, för att ge musikstudenter från olika utbildningar möjlighet att framträda offentligt.

Elisabeth Melander är en härligt kreativ artist kryddad med klokhet och mycket känsla. I hennes scennärvaro finns en lätthet och livsglädje, ett allvar och stänk av sorgsenhet. Det griper tag och införlivar och gör publiken delaktig.

Leif H Gustafson